Svensk Bloggare I Domstol

Svensk Bloggare I Domstol

Debatten i Sverige om reklamannonser av influencers i sociala medier har ökat de senaste åren och reklamombudsmannen har dömt bloggare, Instagram-kändisar och Youtube-stjärnor för att inte identifiera vad som är och inte annonserar på sina kanaler.

De första förhandlingarna om blogger Kissie handlar om ett företag som handlar om begagnad elektronik. Företaget påstods påbörjat ett reklamssamarbete med bloggen, och hon berättade för sina vänner och anhängare om tjänsten via hennes blogg och Instagram-konto. Enligt marknadsföringslagen §9 (Marknadsföringslagen) måste all marknadsföring utformas och presenteras på ett sådant sätt att det tydligt anges vad det är och vem som är ansvarig för det.

Konsumentverket ansåg inte att annonserna för mobiltelefonåtervinning klart märkts och ifrågasätter saken med Alexandra Nilsson och Tourn Media i Stockholms tingsrätt.

Leave a Comment